zaterdag 1 juni 2013

Badzout maken.



Nu wij verhuisd zijn, hebben wij een bad. Hier ben ik Zoooooo blij mee. Nu moeten er natuurlijk ook lekkere relax geurtjes in het bad. Badzout vind ik vrij duur en daarom heb ik besloten om het zelf te maken :)
Badschuim had ik al een keertje gekocht maar het schuim is mij iets te snel weg en daardoor de geur ook. Ik stap over op badzout met badolie!








Boodschappen doen:

Normale fijne keukenzout, Lidl, 750 gram, €0,42
Grof zeezout, AH, 500 gram, €1,25
Soda, AH, 1000 gram, €0,99
Citroenzuur, Toko, 300 gram, €1,75
Bakpoeder, Toko,400 gram, €1,95
Etherische olie; Kneipp, Trekpleister, 200 gram, €6,80
Kleurstof, Xenos, 50 gram, €1,99

Bakpoeder en citroenzuur is haast in elke Toko wel te vinden. In de Aziatische winkeltjes heb je de meeste kans, Aziaten gebruiken dit namelijk veel tijdens het koken/bakken.

Overige materialen

  • Plastic of stenen bak, (heb ooit ergens gelezen dat 1 van de materialen reageert op metaal, dus plastic of steen gebruiken!)
  • Plastic of houten lepel,
  • Leuke pot om je zout in te doen 
Stappenplan:
  1. Doe 65 gram soda in je bak,
  2. Doe daar 65 gram keukenzout bij in,
  3. Voeg 65 gram zeezout toe,
  4. Roer deze 3 soorten zout goed door elkaar.
  5. Doe 5 gram kleurstof bij het zout in (Hoeft niet natuurlijk) en goed mengen
  6. Doe 15 gram citroenzuur er bij, weer goed roeren
  7. Doe nu 30 gram bakpoeder erbij en weer goed roeren.
  8. Als laatste wil je er natuurlijk nog een lekker geurtje bij in, doe daar ongeveer 5 gram van bij in.
  9. Alles goed door elkaar roeren en zo heb je 250 gram badzout!
  10. Dit heeft mij €1,03 gekost. Is dat niet fijn :D
  11. Doe een leuk etiketje of lintje om je potje en en tadaa!
Wil je je badzout bruiszender? Verdubbel dan de bakpoeder (60 gram) en citroenzuur (30 gram).

Ik heb een paarse versie gemaakt. (IngrediĆ«nten verdubbeld) en daar heb ik jeneverbes badolie bij gedaan. En ik heb een rood/oranje versie gemaakt (Ingredienten verdubbeld) en daar heb ik passievrucht badolie bij gedaan.

Overige informatie:
Het zoutgehalte in ons lichaam is vergelijkbaar met het zoutgehalte in de zee. Het is dus belangrijk dat je huid voldoende belangrijke mineralen en stoffen opneemt. Badzout heeft een reinigende werking en vult tekorten aan in de huid en stoot afvalstoffen af. En dat is niet alleen het goede nieuws; een beetje badzout in het badwater zorgt voor een heerlijke geur en werkt ontspannend en rustgevend.
  • Voor de huid: Badzout gemaakt van zeezout reinigt de huid grondig zonder dat huideigen vetten verloren gaan. Integendeel, badzout vult tekorten aan en trekt afvalstoffen uit je huid.
  • Rustgevend: Na een stressvolle dag kun je even helemaal ontspannen voor het slapengaan .
  • Verfrissend: Badzout werkt verfrissend als je het 's ochtends gebruikt als scrub op een washandje. Heerlijke geur: Badzout geeft een heerlijke geur. 
  • Tegen spier- en gewrichtspijn: Badzout kan een helende en verlichtende werking hebben tegen spierpijn  engewrichtspijn.  Er is zelfs een badzout op de markt die verlichtend werkt tegen hoofdpijn.

Er zijn vele verschillende soorten zout:

  • Epsom zout (schijnt het beste te zijn, maar ben ik nog nooit tegen gekomen
  • Grof zeezout
  • Fijn grofzout
  • Gewone fijne keukenzout
  • Soda
Zout water maakt stijve spieren los, stimuleert de bloedsomloop en voorkomt cellulitis.

Waarom bakpoeder?
Bakpoeder bevat de stof natriumcarbonaat. Natriumbicarbonaat is een hele natuurlijke stof, want de grondstof is steenzout. Door een bepaald proces (elektrolyse) ontstaat natriumcarbonaat. Deze stof zorgt samen met een zuur voor koolzuurgas waardoor je badzout gaat bruizen.
Natriumbicarbonaat begint meteen te werken als het in aanraking komt met zuur, dus als je dit gebruikt moet je het pas op het laatst toevoegen, zodat de lucht gevangen kan worden als het baksel in de oven staat. 

Waarom citroenzuur?
Het bakpoeder heeft citroenzuur nodig om koolzuurgas te kunnen produceren. Citroenzuur verlaagt de PH waarde van het water, waardoor het water zachter wordt. Ook heeft citroenzuur een ontkalkende functie.

Handige en interessante ecologische schoonmaaktips:
Voor mij was het een grote ontdekking hoe goed citroenzuur werkt als je je waterkoker wil schoonmaken. Dit werkt namelijk ontkalkend. Zo schoon had ik hem nog nooit gezien. Ook bakpoeder is een nieuw wondermiddeltje voor mij. Alles krijg je er super goed schoon mee. Ideaal!
Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten